Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حمید خوشایند طی یادداشتی نوشت: هتک حرمت پیامبر اکرم (ص) در فرانسه پدیده‌ای نیست که فقط آن را از دریچه شخص امانوئل مکرون و سیاست‌های اسلام ستیزانه او و یا از نقطه‌ای خاص به نام فرانسه مورد تحلیل و بررسی قرار داد. ماجرا فراتر از این حرف هاست. در خصوص ابعاد و اهداف پشت پرده هتک حرمت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام سه نکته مهم و اساسی وجود دارد که می‌بایستی مورد توجه جدی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  نکته اول؛ واکنش هتاکانه به شکست‌های غربی در منطقه اهانت به شخص پیامبر اسلام (ص) به طور جدی از سال ۲۰۰۵ به این طرف آغاز شد؛ یعنی درست از زمانی که «شکست سیاست‌های آمریکایی و اروپایی» در منطقه شروع به خودنمایی کرد. سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۱ و ۲۰۲۰ سه مقطع حساس برای کشور‌های غربی در منطقه است؛ در سال ۲۰۰۵ آمریکا که با همراهی برخی کشور‌های مهم اروپایی به افغانستان و عراق حمله کرده بود، در نیل به اهداف خود با یک بن‌بست آشکار نظامی مواجه شد که تبعات آن هنوز هم دامنگیر کشور‌های غربی است. حتی امروز نیز دولت آمریکا صریحاً اعلام می‌دارد که برای اشغال افغانستان و عراق ۷ تریلیون دلار هزینه کرد، اما به جایی نرسید. در اهمیت این رقم همین بس که گفته شود کل سرمایه دیده شده برای ابتکار یک کمربند– یک راه چین که بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی تاریخ بشر است و بیش از ۶۵ کشور را به هم متصل می‌کند، حدود ۴ تریلیون دلار است. علاوه بر این غرب در سال ۲۰۱۱ نیز با خیزش عظیمی به نام بیداری اسلامی در منطقه و جهان اسلام مواجه شد که عنوان بیداری اسلامی برای آمریکا که در صدد خاموش نگه داشتن امت اسلام بود یک شکست عظیم است. در سال ۲۰۲۰ هم سال ناکامی بزرگ طرح آمریکایی برای از هم گسیختن شیرازه سه کشور لبنان، فلسطین و عراق است.   نکته دوم؛ ترس از نام و آموزه‌های حضرت محمد (ص) همان‌گونه که گفته شد، طرح‌های اروپایی و آمریکا که در منطقه در بیست سال گذشته اجرا شده به اهداف و چشم‌انداز‌های اصلی خود نرسیده و شکست خورده است. علنی‌سازی روابط رژیم اسرائیل و چند کشور عربی هم که ترامپ آن را یک پیروزی بزرگ می‌داند، نمی‌تواند یک «نقطه قوت» برای آمریکا و رژیم اسرائیل باشد، کما اینکه در بلندمدت باعث «تحریک» امت عربی علیه رژیم غاصب اسرائیل و بانیان علنی‌سازی روابط برخی حکام عربی و رژیم صهیونیستی می‌شود. وقتی یک گروه کوچک محلی به نام انصارالله در کمتر از ۶ سال به یک بازیگر قدرتمند منطقه‌ای تبدیل می‌شود که سعودی‌ها را به خاک سیاه نشانده است، وقتی نیرو‌های آمریکایی در عراق به نهایت سردرگمی و کلافگی در این کشور می‌رسند که مجبورند سربازان خود را علاوه بر اسلحه به پوشک نیز تجهیز کنند، این، نشانه شکست آشکار برای غرب و پیروزی بزرگ برای جبهه مقاومت اسلامی است. اروپا و آمریکا این شکست خودی و پیروزی مقاومت اسلامی را نه فقط از آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله سیستانی و سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی و سردار قاآنی و نیرو‌های حشدالشعبی و ... که از حضرت محمد (ص) و «آموزه‌های» ایشان می‌بینند که مسلمانانی تربیت می‌کند که در یمن و لبنان و عراق با وجود تنگدستی و با یک اسلحه ساده، اما ایمان راسخ و روحیه جهادی که قدرت نرم و تحرک تولید می‌کند، ائتلاف سعودی و صهیونیستی و آمریکا و فرانسه را با آن تسلیحات پیشرفته و لجستیک سنگین و هزینه‌های چندصد میلیاردی به گیجی و سردرگمی و شکست می‌کشاند. اینکه امروز ایران اسلامی در مقابل شدیدترین تحریم‌های تاریخ بشری، محکم و استوار ایستاده و از تحریم برای خود فرصت ساخته است، به خاطر وجود مبارک رهبری از تبار حضرت محمد (ص) و آموزه‌ها و اعتقادات نبوی و علوی و حسینی است که در ملت ایران تبلور یافته است.   نکته سوم؛ انتقام جنگ‌های صلیبی اهانت دولت‌های غربی و اخیراً دولت فرانسه به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) که منشأ نورانیت و تعالی برای بشر است و بر گردن تمام بشریت حق مضاعفی دارد، یک ریشه مهم تاریخی دارد. غربی‌ها هنوز شکست خفت‌بار از مسلمانان در جنگ‌های صلیبی را فراموش نکرده‌اند، لذا هتک حرمت نبی بزرگ اسلام (ص) که در نقطه کانونی معرفت بشر به خداوند متعال قرار دارد و سرچشمه فیض است، حکایت از کینه و انتقام جنگ‌های صلیبی است. در جنگ صلیبی که در اواخر قرن یازدهم اتفاق افتاد، غربی‌ها با مسلمانان طی چندین دوره برای به دست آوردن «بیت المقدس» نبرد کردند. این جنگ‌ها به دعوت مقامات «کلیسای کاتولیک رومی» و همراهی و حمایت امپراتور «روم شرقی»، با اعلام هدف آزادسازی بیت‌المقدس و زادگاه حضرت مسیح (ع) و دیگر معالم مسیحی در فلسطین از دست مسلمانان و ایجاد دولت‌های صلیبی در نقاط مختلف فلسطین صورت گرفت. جنگ‌های صلیبی مجموعاً هشت بار به وقوع پیوست. صلیبیان از همه جای اروپای غربی در جنگ‌هایی مجزا بین سال‌های ۱۰۹۵ تا ۱۲۹۱ میلادی به مدت ۱۹۶ سال شرکت داشتند.   جنگ‌های مشابهی نیز در شبه‌جزیره ایبری و شرق اروپا تا سده ۱۵ یعنی از سال ۱۰۹۵ تا ۱۵۰۰ و به مدت ۴۰۵ سال برپا بود. صلیبیان در ابتدا موفقیت‌های موقتی داشتند؛ اما سرانجام از سرزمین‌های اسلامی بیرون رانده شدند. همان‎طور که در اسناد تاریخی آمده است، در آن زمان فرانسوی‌ها محور جنگ‌های صلیبی بودند و پیشتازی امروز آنان در اهانت به اسلام هم به دلیل آن است که در زمان جنگ‌های صلیبی طلایه‌دار و فرمانده جنگ‌های شکست‌خورده صلیبی بوده‌اند. کما‌اینکه حمله صلیبی‌ها علیه بلاد اسلام در سال ۱۰۹۵ با صدور فتوای «پیتر راهب»، یک پاپ فرانسوی‌تبار در «کلرمون» فرانسه شروع و به آن همه جنایت ختم شد. پیش از آن، در سال ۷۳۲ میلادی «شارل مارتل» فرانسوی در جریان جنگ تور، قوای «عبدالرحمن قافعی» را در شبه‌جزیره ایبری متوقف کرد. او در این جنگ از فرانک‌ها که یک قوم وحشی بودند، علیه مسلمانان استفاده کرد و سال‌ها از سوی بقیه فرانسوی‌ها و حتی اروپایی‌ها تجلیل شد، تا جایی که بعد‌ها فرانک‌ها (در زبان محلی فرنک‌ها) فرنگی‌ها خوانده شده و به بقیه هم اطلاق گردید. وقتی در سال ۸۰۰ میلادی، «شارل لومانی» به قدرت رسید که نوه مارتل بوده به سبب شدت عمل علیه مسلمانان، «شارل مقدس» خوانده شد! نام شارل، در تاریخ فرانسه با همین انگیزه تکرار شد و به «شارل دوگل» رسید و حالا نشریه فرانسوی «شارل ابدو» با اهانت به چهره نورانی پیامبر اسلام (ص)، در حال تداعی کردن همان خط است. جالب است گفته شود نشریه شارل ابدو جایگزین نشریه کم‌تیراژ «هاراکیری» است که در سال ۱۳۳۹ در پاریس منتشر می‌شد و به اتهام توهین به «ارزش‌های ملی» فرانسه تعطیل شد!   جمع بندی کشور‌های غربی علناً به قدرت جهان اسلام در معادلات بین‌المللی و آینده نظام بین‌الملل علم و اعتراف دارند، لذا با ابزار‌های مختلف در صدد به چالش کشیدن مسلمانان و تخریب چهره نورانی اسلام هستند. غرب بر این باور است که آینده تاریخ بشری متعلق به دین حضرت محمد مصطفی (ص) و تمدن نوینی که توسط دین اسلام در حال بنیان نهادن است، خواهد توانست حتی ملت‌های غربی را نیز جذب خود کند. برای همین به اسلام‌ستیزی برآمده از کینه‌ها تاریخی برخاسته‌اند. در هر صورت آنچه روشن است این است که جهان اسلام امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و انسجام برای مقابله با توطئه‌های غربی نیاز دارد؛ توطئه‌هایی که خنثی‌سازی آن بیش از هر چیز مستلزم هوشیاری و وحدت است.   تجویز راهبردی در پایان و با توجه به اهمیت موضوع، مواردی به عنوان «راهبرد‌های مقابله با رویکرد‌های اسلام‌ستیزانه کشور‌های غربی» که اهانت به مقدسات دینی یکی از مصادیق مهم آن است، با مراجعه به بیانات و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود: ۱- بازشناسی درس‌های قولی و فعلی پیامبر اسلام (ص)؛ ۲- معرفی چهره بی‌پیرایه اسلام؛ ۳- وحدت حول وجود رسول اعظم اسلام بر ضد دشمنان اسلام؛ ۴- بازگشت مسلمانان به عناصر قدرت خود؛ ۵- توجه به پشت صحنه اهانت‌ها و اغراض عاملان آن؛ ۶- فراموش نکردن دشمنی غربی‌ها نسبت به اسلام و مسلمین؛ ۷- پرهیز از درگیری اسلام با مسیحیت؛ ۸- مطالبه مجازات اهانت‌کنندگان به مقدسات دینی و اسلامی؛ ۹- تحریم کالا‌های غربی در کشور‌های اسلامی به عنوان یک راهکار مؤثر؛ ۱۰- قطع مراودات سیاسی و دیپلماتیک با کشور‌های هتاک؛ ۱۱- تحریم شخصیت‌ها، محافل سیاسی و رسانه‌ای و عناصر هتاک به وجود مبارک پیامبر اسلام و مقدسات اسلامی؛ ۱۲- توسل به مکانیسم‌ها و سازوکار‌های بین‌المللی برای محکومیت عاملان توهین به شخصیت‌ها و مقدسات اسلامی.

انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: جنگ های صلیبی کشور های غربی پیامبر اسلام حضرت محمد هتک حرمت جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۸۰۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصطلاح حشاشین مربوط به ترور فرماندهان صلیبی است

استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی می‌گوید اصطلاح «حشاشین» مربوط به حدود ۷۰ سال پس از مرگ حسن صباح بود. مسئله حشاشین ربطی به حسن صباح ندارد و به جنگ‌های صلیبی باز می‌گردد. این سریال، یک تاریخ تخیلی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

 حجت‌الاسلام فرمانیان در این نشست گفت: سریال حشاشین بازتابهای بسیار فراوانی در جهان عرب و ایران داشته است. این سریال دربارۀ چه کسی است و چقدر به واقعیت نزدیک است؟ بنده با توجه به مطالعاتم در اسماعیلیه و کتب و مقالاتی که در این باره نوشتم، نکاتی را مطرح می‌کنم.

وی افزود: حسن صباح حوالی 445 تا 450 هجری قمری در قم و در یک خانوادۀ اثنی عشری به دنیا می آید. در 17 سالگی به شهرری می رود. در آنجا یکی از رهبران داعی به نام ضراب این جوان را جذب می کند و درس هایی به او می آموزد. این آموزه ها سبب می شود به سمت اسماعیلیه برود. در آن زمان خلافت اسماعیلیه در فاطمیان مصر بود؛ لذا علاقه داشت به مصر برود تا درس بخواند. در اصفهان نزد رهبر اسماعیلیه می رود. از آنجا به قاهره سفر می کند. در آنجا سه سال نزد داعیان اسماعیلی درس می خواند. علاقه مند بود که امام خود را که از نظر خودش امام معصوم بود، ببیند، اما موفق نمی‌شود. سپس به ایران باز می گردد و به تبلیغ اسماعیلیه می پردازد. در سال 483 به قلعۀ الموت می رود و در آنجا به عنوان معلم، به تدریس کودکان می پردازد. پس از آن، نیروهای آن قلعه به اسماعیلیه دعوت می شوند و اسماعیلی می شوند و افرادی هم از بیرون جذب می کند و به قلعه می آورد. پس از مدتی نزد رهبر زیدی ها می رود و می گوید قلعه را بدهید. او اجازه نمی دهد، اما می بیند سربازان اسماعیلی شدند.  او با سه هزار دینار قلعه را از رهبر زیدی مذهب می خرد.

زیرسوال بردن تاریخ با "حشاشین"، تلنگر جدی به سریال‌سازان

فرمانیان ادامه داد: در سال 485 اولین تروری که از سوی اسماعیلیه صورت می گیرد، کشتن خواجه نظام الملک بود. او با اسماعیلیه بد بود و آنها را ملحد می دانست و هرجا که آنها را می یافت، می‌کشت.

سه یار دبستانی افسانه است

وی  قصه «سه یار دبستانی» را افسانه ای بیش ندانست و گفت: زیرا حسن صباح که در قم به دنیا می آید، خواجه نظام الملک فردی 40 ساله است. آنها هیچ گاه همدیگر را ندیدند. حسن صباح به خراسان سفری نداشت و تمام سفرش در همان مناطق مرکزی ایران بود. «سه یار دبستانی» را خواجه رشید الدین فضل الله اولین بار در کتابش آورده و گفته این سه نفر با هم عهد بستند که هرکه به حکومت رسید، هوای آن یکی را داشته باشد. از نظر تاریخی جور در نمی‌آید.حسن صباح تا 17 سالگی در قم بود. از 17 سالگی به شهرری می‌رود و تا 21 سالگی در این شهر است. بعد به اصفهان می‌رود و تا 25 سالگی در اصفهان است. در 25 سالگی به  قاهره می‌رود و 30 سالگی باز می‌گردد. در این زمان، خواجه نظام الملک یک وزیر مقتدر سلجوقی است و هیچ ارتباطی با هم نداشت.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حسن صباح که قلعه را می گیرد، ترورهایش را شروع می کند. از 430 تا 445این ترورها ثبت شد. البته تمام ترورها به اسم آنها نبود و هرکه ترور می کرد، به نام آنها تمام می‌شد. نمونه‌هایش را در صلیبیون هم داریم. عده‌ای قصد کردند پادشاه فرانسه را ترور کنند و گفتند جزو حشاشین هستند، اما بعداً مشخص شد که پادشاه انگلستان آنها را فرستاده تا آنها را بکشند؛ لذا در تعداد ترورها اختلاف است.

ماجرای ترورها و فداییان حسن صباح

 فرمانیان افزود: از سال 485 اولین ترورش آغاز می شود و در 518 از دنیا می‌رود. در این مدت 30 تا 45 ترور را به او نسبت دادند. تمام ترورها هم ترور رهبران مخالف اسماعیلیه است. گروهی به نام فداییان اسماعیلی داشتند که واقعاً فدایی بودند. در ابتدای فیلم هم نشان می‌داد که آن سرباز خودش را از بالای قلعه به نشان ارادت به حسن صباح پایین می‌اندازد. این مسئله به قصه ای باز می‌گردد. یکی از فرماندهان صلیبی به نام رشید الدین سنان شیخ الجبل که آن زمان رئیس قلعه اسماعیلیه در منطقه سوریه بود، به قلعه آمد و به سربازان گفت اعتبار و جایگاه مرا چطور می‌خواهید ثابت کنید؟ گفتند هر طور شما بفرمایید. دستور داد چند نفر خودشان را پایین انداختند. چند نفر از فداییان روبروی شیخ الجبل خودشان را پایین انداختند و به فرمانده صلیبی گفت من چنین آدم‌هایی دارم.

ترور اسماعیلیون نسبت به مخالفان فرقه بود

این پژوهشگر تاریخ ادیان و فرقه‌ها افزود: حسن صباح خودش انسان متدینی بود. ترورش برای رهبران بود. شریعت مدار بود و به عقاید اسلام و فقه شیعی اعتقاد داشت. طی 30 سال از قلعه خارج نشد. کتابی به نام «سرگذشت سَیدُنا» نوشته جُویدی داریم و آن را زمانی که همراه هلاکوخان وارد قلعه اسماعیلیه شد، نوشت. قلعه الموت کتابخانه‌ای بزرگ داشت که حدود 30 سال خواجه نصیر الدین طوسی شرح اشارات را نوشت. هلاکو گفت آنجا را آتش زدند. یکی از کتابهایی که بیرون آوردند همین کتاب بود که مبنای فهم تفکرات حسن البنا شد. در آنجا درباره سرگذشت سیدنا آمده است که حسن صباح بسیار آدم متدینی بود. هیچ گاه از قلعه بیرون نیامد. فقط دو بار بیرون آمد و آن هم پشت بام قلعه رفت. حتی در زمانی که اینها محاصره بودند، خانواده خود را به قلعۀ گردکوه فرستاد و گفت به آنجا بروید و رخت‌ریسی کنید و هیچ گاه آنان را به قلعه باز نگرداند.

حسن صباح تندروی‌هایی در دیانت داشت

فرمانیان گفت: از آن طرف سخت‌گیری‌های فراوانی داشت. تندروی هایی در تدین داشت. یکی از فرزندانش متهم شد به اینکه در قتل رهبر قلعه قُهستان شرکت داشت. اعدامش کرد و بعد خلافش ثابت شد. پسر دیگرش را به اتهام شرابخواری کشت، به این خاطر که اعتقاد داشت فرزند یک رهبر دینی باید نسبت با دیگران تفاوت داشته باشد تا شراب رسمی نشود. در حالی که شراب اعدام ندارد.

حشاشین، تروریست‌های فرماندهان صلیبیون بودند

وی افزود: در هر صورت زاهد بود منتها در ترور مخالفانش تندرو بود؛ کسانی را می‌کشت که با اسماعیلیون مخالف بودند. این تفکر از کجا آمد؟ وقتی صلیبیون جنگ را شروع کردند، رشید الدین سنان یا شیخ الجبل تعدادی از فرماندهان صلیبی را کشت. به سربازانش گفت شما لباس صلیبی ها را بپوشید و آنها را بکشید. شاید فرآیند آن سه سال طول می‌کشید. بعد صلیبیون سعی کردند تفحص کنند آنها چه کسانی هستند. برنارد لوئیس در کتاب تاریخ اسماعلیان که آقای فریدون بدره‌ای ترجمه کرده، ریشه حشاشین یا اساسین را گفته اولین بار در سال 1975 میلادی مطابق با 571 هجری قمری ایجاد شد. یعنی حدود 70 سال پس از مرگ حسن صباح بود. بنابراین مسئله حشاشین ربطی به حسن صباح ندارد و به جنگ‌های صلیبی باز می‌گردد. اولین توصیفی که وجود دارد، توسط امپراطور بارباروسا در مصر است که در آنجا سفیرش گزارشی به امپراطور می‌دهد و می‌گوید تعدادی در دمشق و انطاکیه و حلب هستند که مسلمانند و در کوهستان‌ها زندگی می‌کنند و در زبان محلی به آنها «هی سیسینی» می‌گویند و در رومیایی به آنها اصحاب الجمل گفته می‌شود. این اولین گزارش است که در سال 571 هجری قمری داریم. صد سال بعد مارکوپولو در سفرنامه‌اش همین مسائل را می‌نویسد. این سفرنامه به دلیل اعتبارش گسترش می‌یابد و کلمه «اساسین» در فرهنگ اروپایی مصادف با کسی می‌شود که آدم می‌کشد و پول می‌گیرد.

فرمانیان در انتها گفت: ما معتقدیم این تلقیاتی که اروپا از شیخ الجبل داشتند، اشتباه است. زندگی او بسیار زاهدانه بود. شریعتمدار است. مسلمانان عادی را هیچ گاه نمی‌کشد و فقط کسانی که علیه اسماعلیه می‌جنگند کار دارد؛ لذا چند تا از فرماندهان صلیبی را کشتند. دوره حسن صباح اصلاً جنگ‌های صلیبی به آن مفهوم شروع نشده بود. این سریال، یک تاریخ تخیلی است برای ضربه زدن به برخی مفاهیمی که امروز در جهان اسلام مطرح است.

 

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می‌کند / ویژگی‌های مسلمان واقعی براساس روایات اهل‌بیت(ع)
  • تکرار هتک حرمت قرآن توسط زن سوئدی
  • شهادت «جلال اعتماد» نشانه کینه‌توزی عناصر وابسته به صهیونیستی است
  • شهادت«جلال اعتماد»نشانه کینه‌توزی عناصروابسته به صهیونیستی است
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • سوئد مجددا برای هتک حرمت قرآن کریم مجوز صادر کرد
  • اصطلاح حشاشین مربوط به ترور فرماندهان صلیبی است